lördag 24 oktober 2009

Skogssök m instruktör!!

Här kommer en film från dagen med en mobilkamera!!
Visst är det bra jobbat för en hund med kasst figg-intresse och allmänt kass som inte kampar osv!!
Nu vet vi ju bättre som tur är!!!
Camilla och Mira får en lektion i skick!! Mira kan redan så hon tittar på annat!
Scotts tur! Frida har snurrat upp Lexus tjänstetecken 2 varv runt Scott!! Då blir det lagom!

Mille har hittat figurant!! Gunnel hade sprungit bort!!

Hmmm. Jag är rätt noga med att ha tjänstetecken på hundarna. Har så bra kontakt med jaktlaget att när jag vill ha mark på ett ställe, så jagar dom på ett annat! Då gäller det att visa att man sköter sej. Alltså lånar deltagarna mina och ibland så passar dom inte så bra!! Oftast passar dom inte alls..Men allt går att lösa, eller hur Mille!!??


Pausjympa eller?


Taggad Arwen, öronen är på helspänn, stela bakben. Släpp mej för f-n!!!


Nu håller hon får öronen också, men det var tyst därute..
kanske nästa övning i pausjympan...

Iväg snabbt som 17..

Fröken kollar in var figgen befinner sej..

Kristina och Gunnel har koll på skogen..


Jag vill ha en fartkamera. Omöjligt att få en osuddig bild när hon kommer i fart!
Rullen i mun och koncentrerad till max. "Här matte, jag kommer, är du beredd?"
Full rulle in...


Nytt skick, riktning uuuuut!!!


Sen så ska man ju gå snyggt fot också, tillbaks till stigen.


Sen av med alla "kläder"


Mys o lite tigg under genomgången.

Scott poserar ute hos figgen.


Easy vill ha koll på sin matte..


Jag har ju startat en sökgrupp, av egoistiska skäl för att kunna träna m figuranter. Men ibland blir det inte som man tänkt sej. Det här gänget har sjutusan till duktiga hundar och ambitiösa förare, och jag kände att det här törs jag inte ta ansvar för. Tänk om jag lär ut fel och så blir det nåt tok.

Så jag bjöd in en instruktör och hon tyckte att det var en riktigt duktig grupp med bra hundar. Alla skötte sej och har potential för tävlingssök. Skönt att jag inte börjat fel med dom heller, de hade på få träningar fått hög motivation!

Så kul det har varit att få råd och tips, se hur hundarna utvecklas bara på en dag! Adrenalinet har inte runnit undan än....
Arwen klantade sej på första skicket och då fick jag lite panik. Hon löper , snart höglöp och då är nosen i backen jämnt. Släppte rullen på väg in för att nosa på nån fläck. Men sen så släppte hon marksnokandet och har gått som en klocka! Snabbt ut, tagit sin fastrulle, in till mej på stigen och ut på påvis. Bra tempo, bra drag och sååå duktig! Härligt!!
Vi testade också att gå fram på stigen när hon var på väg in och det gick också bra, hon har koll på vart jag är!
Vi ska nu träna själva och de andra ska börja m rullträningen hemma och så ska Kristina komma tillbaka till oss med jämna mellanrum. Nästa gång blir i januari med en hel helg, både sök o lydnad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar