söndag 18 oktober 2009

Superrolig solig träning i Lidköping!

Vi väntar på nästa sökområde...
Idag hade vi först miljöträning i världens värsta betongmassor. Morgans grop, släng dej i väggen! Svårt förstås men inte omöjligt. Avslutade med en figge i bakkant, inte alldeles jävligast till. Jag står upp på en vall och ser hur Arwen jobbar, hon går fram till figgen, tar sin rulle, släpper den och dit igen. Då tar hon rullen och springer ner till mej..undrar vad hon tänker när hon tvekar sådär?
Sen hade Frank och hans adepter ordnat en tillämpad övning på ett jättestort område med en massa flishögar, brädhögar, rishögar, maskiner och baracker.
En explosion hade det varit!
Vi delade upp området i bitar och jag o Arwen fick en massa flishögar som skulle undersökas.
Upp på en först, tomt sen skickade jag henne mot en annan hög och hon får vittring direkt och drar upp för högen i full fart, hittar figge, plockar egen rulle och kommer ner snyggt och förstås bra på påviset!! Det är nästan så man ryser...vill ha det så jämt!!
Lite vatten först..

och lite väntan


Här blev det jackpot, 2 figgar på en gång!!



Joakim o Gaius

Fredrika och Auqa

Det var lite högt på sina ställen...

Arwen sprang lätt upp på alla högar som jag skickade henne på...
sen lärde jag mej nåt viktigt. Arwen markerade vid en stor jäkla rishög med hela träd, grenar och bröte. Jag försökte skicka upp henne i högen men det fanns inget för henne att ta fäste på så då tänkte jag: Men om hunden inte fixar att gå upp så kan det ju inte vara nån figge där....
Jag skulle ha litat på min hund, lagt henne plats och klättrat upp själv. Lita på hunden, det har väl aldrig jag sagt nångång....
Det låg alltså en stackare där med granbarr i håret...
Ingen annan tog den heller men vi var där i alla fall och fick markering. Snopet!

Vi testar anskällningslådan. Hon får vittring rätt snabbt och tar sin egen rulle och kommer med den till mej. Idag har hon tagit sin egen rulle på heldolda utan hjälp från figgarna. Här belönar jag henne själv med boll, hon är inte så beroende av att få belöning, får hon ingen belöning av figgarna så fortsätter hon jobba ändå, det verkar som det räcker för henne att hitta. Hon blir så lycklig att hitta figgar, viftar på hela kroppen, ler och blir alldeles till sej!!


Här har vi genomgång av övningen, Frank delade med sej av sina erfarenheter av utlandsuppdrag och hur övningen gått. Vi kollade med lite rökpuffor hur vinden gick längs branter och lite sånt. En jätterolig och lärorik dag.
Nöjd med fröken Arwen, även om hon fortfarande inte är 100 på rullen så händer det saker nu varje gång!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar