tisdag 22 december 2009

Köp inte fel rulle!!

För er som läst min blogg så har det ju klart framkommit hur irriterad jag varit på rullhalsbandet!
Nu har jag fått det nya, ett äkta norskt köpt från Canis. Mitt gamla beställde jag från Tajanis läder, en hemsida på nätet, och den är värdelös! 500 spänn i sjön, inget annat. Jag vet fler som köpt samma rulle, han säljer visst till andra företag också, som precis som jag fått köpa nya!
Den här rullen går att reglera från båda sidor och är tung nog så att den hänger ner även om hunden skakar på sej. Arwen kan se så irriterad ut när hon jobbar som 17 med att ta rullen och så hänger den ner över skuldran på henne. Problemet med den nya rullen är att det finns ingen säkerhetsutlösning på halsbandet och det måste man ha på prov. Å andra sidan så löser det där spännet ut om hon springer för nära nåt, eller klämmer sej in nånstans, och då kommer hon utan rulle och försöker hitta den vid figge! Inte bra, och inte heller att sen leta reda på den där som ramlat ner mellan skräp och bråte nånstans.
Vi testade den här en dag i kylan, och Arwen älskar när det är kallt och snö! Då är hon som piggast. Eftersom vi är ute mycket har hon en rejäl underull och tåliga tassar.
En frisk o normal hund ska ju tåla att jobba i rejäl kyla, likaväl som i värme, så det är bara ut o jobba! Men skyll inte på hunden om du inte ids klä på dej o vara ute i kylan...
Vi åker ju en del skidor på vintern och upp mot -20° går alldeles utmärkt! Men så är man norrlänning också. Kan bli lite bestört när man ställer in träning när det är -10° för att hundarna kan ta skada....då skulle man ju få lägga av flera månader norröver...
Ha det bra i den härliga vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar