söndag 31 januari 2010

Skallhund...

Då har vi tränat igen. Lockade ut Angelika ur sitt skal i söndags och tränade höga figgar i hamnen. Då går Arwen som en klocka och Angelika som förstås ställt upp pga av min desperation, fattar ingenting. Inte jag heller.....
Fick en ganska bra förklaring som jag tolkat såhär; När hunden har problem att lämna figgen, gnäller o gräver osv så lägger man "broms" där och "gasar" vid föraren istället ett tag! Belöning, klappar o kanske lek så ökar intresset att komma in med rullen. Sen är det en balansgång hela tiden med gas o broms på rätt ställe. Provat det på Arwen och hon svarar bra på det! Duktig nu på att komma ända in med rullen men men...hon blir bara bättre o bättre på att skälla som markering.
Fick också svar av en domare som ansåg att hennes problem är ett "positivt" problem, dvs att härja runt figgen, skälla, gnälla gräva osv är nåt att bygga på och inte något man dömer bort en hund för. Figgintresset finns ju helt klart!
Idag var vi i Dala igen och hon fick till en riktigt bra skallmarkering på hög figge och man kan inget annat är sucka. Min instruktör kollade henne med en kampdutt och vände sej bort en gång och Arwen går igång i skall på en gång. "Hon är nog en skallhund".....jaja men det är för kort tid innan prov för att byta. Så vi tränar vidare...Sen är frågan om man ska dra upp henne med lek o kamp och det tror jag att jag ska fortsätta med, trots att hon då också blir mer skallbenägen. Men jag föredrar en taggad hund , hon tar ju rullen till slut, tyvärr har hon oftast också lämnat figgen en sväng och det är ju betydligt sämre!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar