söndag 10 maj 2009

Delprov 1 över!!!

Varför utsätter man sig för detta med prov överhuvudtaget? Jo,för att det är så rolig träning att man vill inget högre än att fortsätta träna!!
Alltså var det dags för delprov 1 idag. Mina farhågor var Arwens markeringar eftersom vi fick byta från skall till rulle och haft alldeles för kort tid att träna.
Provet var indelat i 2 omgångar, alltså fick man vara nervös 2 gånger.
Del 1 var nere i grottan vid Kilsta. Först skulle de söka av ett område med flera rum och sedan in i några smala gruvtarmar där det var kolmörkt. I en av tarmarna satt en figge och Arwen kom glatt ut och lämnade av rullen i min hand och visade tillbaks till figgen. Vi sökte av färdigt med några tomskick och då var det bra speed på henne. Sedan skulle de passera hundar och bli provocerade men hon kollar lite men inget mer. Sedan var det koppelsök i ett avgränsat område. Arwen fick sniff direkt på figgen så det var bara att följa med. En dold figge i en låda var det, som inte vållade några problem. Domaren tyckte att vi tränat för lite på koppelsök och det har han rätt i, det fick vi alla påbackning på. Roligare med frisök...

Sedan var det dags för del 2. Alla hundar skulle vara uppbunda nära varandra och vara lugna och det var nog alla, tror jag. Arwen är inte den som lägger sig ner och sover direkt, alldeles för nyfiken för det, men hon är tyst och sitter still i alla fall. Under tiden fick vi gå igenom ytsöksområdet. Det började med sök i en stor plåtlada med en cementblandare med skräp i som gick. Rejält buller alltså. Då reagerade Arwen och var ordentligt berörd av att gå in i ladan. Hon var nog hälften så hög och jag tänkte: Jaha, det var det! Men hon gick in och började söka och hittade figgen rätt snabbt, kom med rullen och glatt iväg på påvis. Hon kom över det snabbt men sedan var hon lite försiktig på resten av söket, drog inte iväg som hon brukar utan höll sig rätt nära mej. Å andra sidan hittade hon alla figgar på 5 minuter så resten av tiden var tomsök. Vi har aldrig tränat på sök i bullrig miljö så jag blev förvånad, har aldrig sett henne berörd av ljud.
2 skott under sök var det också och det brydde hon sig inte om. Figgen i ladan var svår, flera hundar behövde mycket hjälp för att hitta figgen, så att Arwen kunde jobba så bra fast hon var berörd av ljudet imponerade på mej. Helt klart något vi måste träna på speciellt som hon var påverkad efteråt. Vi fick gå in igen i ladan med oljudet på och hon jobbade som 17 fast matte klantade sig och ställde sej mitt i rummet istället för att skicka henne i hela rummet. Jag var nervös och gjorde en massa tabbar. Konstigt att hundarna fixar så mycket egentligen! Det som gick bra var markeringarna, en släppte hon men det var nog lite mitt fel, kallade in henne i fel läge. Resten var avlämningar i min hand. Där ser man!!
Nervös väntan på domarutlåtande, men vi fick godkänt med förbehåll att träna buller!! Puh, säger jag bara. Grattis till resten av gänget som också klarade sig!!

2 kommentarer:

  1. Det måste kännas skönt att ha det avklarat, stort grattis!!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Vi har ju tränat så in i vassen sedan inträdesprovet, så det känns skönt att det lyckades!

    SvaraRadera