måndag 27 juli 2009

Sandö dag 3

Ja, nog har det varit kaos i huvudet de här första dagarna men det börjar klarna.
Att se färdiga rutinerade hundar tappa huvudet för en fjantsituation gör att man inser att finns inga perfekta hundar. Nån sa idag att alla räddningshundar har 3 svagheter, men det är dom delarna man ska träna på, och sen njuta av de färdigheter som är bra! När nån säger att det där gick ju bra, det klarade Arwen bra, så tror jag inte riktigt på det. Kan det vara så, eller är de bara snälla?! Jag tror inte på Arwen, eftersom det har fokuserats på problem så mycket, och inte på det hon kan och är bra på, eller hur vi ska lösa de problem som finns. Och känner jag ingen glädje, utan mest rädsla för att få höra vad det var som var fel den här gången, så för jag över det på henne och hur bra blir det då? De härmade mitt kroppsspråk idag och det var rätt hemskt att se, stackars hund!!
Vi började dagen med att träna markeringar med fastrulle, och lek som belöning, och så fort det gick bra så åkte hon in i bilen. Sedan arrangerade de en miljöbana i en nedlagd cementfabrik med de svårigheter som jag berättat att hon har! Avgrunder!!! Hon fick gå i koppel för annars väljer hon bara en annan väg. Glesa plankor över olika hål i golvet fick hon gå, och stenvägrade. Tjöt och pep och spjärnade emot. Vi tvingade henne att gå över med stöd och mycket beröm. Till slut gick hon över och hon kunde lockas över med godis.. Många arrangerade svårigheter klarade hon utan problem, det var bara när avgrunden var ordenligt djup som hon vägrade. Däremot klarar hon av att titta ner i djupa hål och leta figge och klättra upp högt och titta ner. Men inte att ta sig över. Hon var ordentligt trött efter det passet, men gick direkt igång i lek med trasan när vi kom ner. Sen fick hon vila och innan vi gick hem släppte jag in henne i fabriken och hon drog runt som ingenting, sprang lätt över de ställen som vi tvingat henne över, flera gånger bara för att visa, "jag-rädd, nä det måste ha varit en annan hund". Hur är dom är funtade egentligen? Hennes nyfikenhet är stor, som tur är! Vi ska dit i morron med och köra lite sök och hoppas hon har positiva minnesbilder från idag.
Sedan blev det mer markeringsövn med fastrulle och hon tog den självmant en gång! Blir nog inga problem med det där! Sen lekte hon länge och väl med en ny person med sin lila bläckfisk och bjöd upp lek och kamp ordentligt. Kul att se henne "in action" Hon blir en annan hund, sprallig och taggad och med mera fart!
Vi får många nya tips och idéer och det är många med mycket erfarenhet. Bara att få höra hur deras hundar varit, och hur man löst olika problem känns väldigt bra!
Hat tagit bilder men orkar inte lägga in dom, får bli när jag kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar