tisdag 28 juli 2009

Sandö dag 4

Tur det är vilodag i morron. Säger bara det..Snacka om att vara trött men nöjd!
Morgonen började med lustiga huset. Rökdykarbarack med olika plan, trappor, rutschbanor osv i mörker. Där gick vi och det går bra, utom när det kommer brådjup, fast det är trappor som går neråt och Arwen inget ser. Då blir det tvärnit, å andra sidan skulle det ju kunna vara en avgrund, så lite självbevarelsedrift handlar det väl om. Sen så fick hon gå där själv med figge i slutet och då klarar hon av det, fast det går ju inte så fort.
Sen blev det hanteringsövning ner i nån gång. Först en avsats på 1 meter, fast man ser ända ner, sedan ner till botten,ytterligare 1,5m, och iväg på ett skick i mörker med figge i slutet. Hon proteserar vilt för att bli nedlyft i det där hålet, inte visste jag att hundar kan klamra sig fast med bakbenen, med det kan dom! Väl nere så springer hon glatt in i gången och kommer med rullen! Otroligt vad hon klarar av att avreagera! En hund kissade på sej och tömde analsäckarna på nedlyftet men klarade ändå av att söka. Imponerande! Och vad vi utsätter jyckarna för...
Sen tyckte de att vi skulle vila våra hundar inför kvällens nollning, så jag körde Lexus i kulisshuset med flera figgar. Han springer som en idiot, har ingen aning om vad det är och rätt som det är så får han vittring, vänder i luften ,dammar in i en dörr men kommer i skall så det sjunger om det. In i rör och trånga utrymmen i mörker. Han skäller och kampar med figgarna! Utan att vara det minsta tränad.. Lite orättvist är det allt, en tjej har en sån hund med sig. Klar för slutprov utan träning, klarar bara av allt utan vidare.
Sen var det nollning och det började med ett spår...nej, jag berättar inget mer, hoppas att ni själva får vara med om det nån gång! Summa summarum så tog det 4 timmar, och vad hundarna klarade av då, det trodde jag aldrig skulle gå.. Miljöbanor, under stress med uppgifter att lösa, det var bara för hundarna att hänga med, lyft, bli buren osv i 4 timmar. Sen skulle de jobba också. Jag har aldrig sett Arwen så taggad nångång. På sista miljöbanan tänkte jag att hon hoppar inte upp på nåt högt en gång till, men det gjorde hon och balanserade hela vägen. Sen när vi var klara orkade hon och Liam att leka en stund. Hon är så jäkla duktig, inte jordens miljöstarkaste hund men vilken motor hon har, och stabil . Är det otäckt så släpper hon det på en gång. Vi kröp uppför i ett halt rör och helt plötsligt börjar hon vifta på svansen och vika av åt fel håll, jo där sitter en figgen och då är allt sprattlande för att få fäste borta! Världens bästa Arwen!!

1 kommentar:

  1. Jisses Annika!! Gissa om jag är avundsjuk!! Jag önskar jag o Akki var med på lägret men tyvärr hinner man inte med allt...
    Lustiga huset är TOPPEN!! Sååå bra träning för hundarna. jättenyttigt för självständigheten, att jobba sig fram ensam i den miljön - hela vägen fram till en figg. Jag är så glad för eran skull!
    Krraaam!!!

    SvaraRadera